2012. december 2., vasárnap

A művészet varázsa: Ólomüveg (3)


Amikor az elöző ólomüveggel kapcsolatos beírásaimat írtam, már elgondolkodtam azon, hogy mi lesz akkor ha kettőnél több részre lesz felbontva ez a témakőr (az ólomüveg), emiatt úgy döntöttem, hogy egy új címmel (a művészet varázsa: …) bővebb és úgyanabban az időben tágabb szférát adok az engem foglalkoztató művészettel kapcsolatos dolgoknak és ezáltal a számozás is akadálymentesen fog történni. Mivelhogy korántsem fejeztem be ezt a témát, ígyhát folytatnám …

Szent Mihály katolikus templom Kolozsvár (ablakrészlet).

Kratzmann Ede munkássága hűen tükrözi az üvegfestészet nagy mesterének tehetségét, ugyanis  az 1800-as évek végén és az 1900-as évek elején a kór egyik legnagyobb divatja volt. Nagyon sok templom versengett, ha lehet ezt így mondani, azon, hogy kinek az épülete legyen szebb, melyik plébániának, domnak, templomnak ablaka tünjön fel inkább vagy legyen külömb. Ennek a konkurenciának köszönhetjük azt, hogy ezeket a mesterműveket már több mint egy evszázad után is egyesek igen nagy érdeklődéssel (mondhatni úgy is, hogy: tátott szájjal) nézik, elemzik, fotózzák, míg mások igen hűen és komolyan viselik gondjukat.

Kratzmann Ede ablak_ Északi fal_Kolozsvár_ Szent Mihály templom

A Kárpát medence területén, 800-900 km vagy akár még annál is hosszabb útszakaszon is ezek az ólommal erősített színes üvegek megtekinthetőek híresebbnél híresebb templomok ablakain pazarabbnál pazarabb fényekben. A második részben a kolozsvári Szent Mihály templom ablakai közül már láthatott minden kedves olvasó képet is. Ebben a részben is szeretnék feltölteni blogomra fotókat egy másik  ablakról is, ami a templom északi oldalán található és ami úgyszintén anno a Kratzmann műhelyében készült. Az üvegre festett mű fő témája a keresztre feszített Jézus. Ez az ablak a többiekhez viszonyítva kissebb méretű, északi fekvésének köszönhetően a nap sohasem világítja át, emiatt szerintem nem annyira szembeötlő.

Szent Mihály templom (ablakrészlet)_ Kratzmann műhely

Viszont ha egy picikét több ideig nézegetjük rájövük arra, hogy nem csak a kép kompoziciója vagy ornamentikája hanem színvilága is igen szép és nyugodtan vetélkedhet a többivel. A domináló kék (a fehérrel és a bordóval párhuzamosan) színű ruha ami a baloldali nő testét (a keresztény szimbolikában a kék szín Szűz Mária és az anygyalok ruházatára jellemző szin) dísziti a franciaországi Chartresi Notre-Dame Katedrális ólomüvegeinek kék színét, az úgynevezett híres „Chartresi kék“ színt ábrázolja ami a francia katedrális négy rózsaablakán van és amelyeket Európa legrégibb üvegablakainak tekintenek.

híres kék szín a "Chartresi kék" _Chartresi katedrális (ablakrészlet).

Ennek a kék színnek a hírneve abban áll, hogy az 1200-as évekkel közepétől kezdödően (XIII. század) ezt a kobalt-oxidból előállított kék színt még senki sem tudta tökéletesen reprodukálni.  A gótikus ablakok 1194-ben egy tűzvészt is túléltek egy másik épületen, majd csak ezután kerültek a mostani helyükre a székesegyházra. Nagyrészük még a mai napig is eredeti pompájukban ámítják a látógatókat most már ultramodern lézer és fénytechnika segítségével is.

Chartresi katedrális, Franciaország (ablakrészlet).

(ha gondolod és ha kedved tartja)


Folytatódik …

Nincsenek megjegyzések: