2011. május 30., hétfő

Alpinizmus Erdélyben_2/4


E megragadóan szép sziklaszurdoktól nem messze helyezkedik el a vulkáni alkotás egyik remeke” a Torhai-hasadék, ami a hegymászók és a siklóernyőzök szemszögéből nézve az igazi paradicsom. Torda városától 8 km-re nyugatra helyezkedik el a 2500 m. hosszú szakadék amit a Hesdát-patak szeli át és ahol a sziklák magassága helyenként a 300 métert is elérik. Nemzeti rezerváció már a 30-as évek végétől, mivelhogy flórája és faunája igen gazdag, nagyon ritka és fokozottan védett  növényeket találunk meg itt (Magyarföldi husáng, Kockás Liliom, Vad Foghagyma , vagy a hires Ördögszem, stb...)  ugyszintrén ritka madarak is élnek itt (Szirti sas, stb...) meg nagyon sok  pillangó faj



A szakadékban a mészkő sziklákon az évek során több mint 250 trasszét „vertek”, emiatt nagyon sok hegymászó verenyt is szoktak rendezni. A hasadék mindkét részéről megközelithető, ha „Cheia falun keresztűl érkezünk (nyugatról), akkor a menedékházhoz érünk, de viszont megközelithetjük ellenkező  irányból is (északról), Magyarpeterd falúból, (igaz kb. 4 km-rel hosszabb az út) de viszont innen is nagyon látványos a hasadék torkolata




Ezt a hasadékot még ha csak egy napi túrára vagy akár egy egyszerű sétára is jön az ember  érdemes megnézni. De viszont a hiking, trekking, bringázás is jól üzhető itt, csak a feltétel, hogy rezerváció lévén semmit sem lehet letépni vagy megrongálni. Legfontosabb mászó trasszék: „Az Óriás Fal” (jól felszerelt), „Fekete Madonna”, „A Jég Fönix”, „Hili Grotta”, „Hegyes torony”, „A Csipkés trasszé”, „Gábor Feri Zona” és még rengeteg más is... Sárkányrepülözni ha jol tudom csak Augusztustól engedélyezett, mivelhogy a Szirti sasnak Februártól – Julius végéig  van a költési időszaka.   Orbán Balázs ezt irja e tájról:        ... „ A Tordai hasadék e felső torkolata, talán –ha lehetséges - még változatosabb kicsipkézést mutatnak a malom fölötti dombhátról a szoros lagunájának három kanyarulatát, három metszvényével, vagy sziklaprofiljával pillanthatjuk át”.  ....  


Tordai hasadék
A Kolozsvári önkormányzat 2011 ben nagy befektetést fog végrehajtani a Tordai hasadékban, egy rehabilitációs és ujjitási projektnek fognak kezdeni  nemsokára. Az itt élő növények szpeciális feltérképezése lessz a fő cél, de egy folyamatos megfigyelési rendszert is  fognak müködtettni aminek GIS” a neve (Geographic Information Sistem).


Sárkányrepülő a hasadék fölött itt.

Folytatódik...

2011. május 29., vasárnap

Formula 1 Monacói nagydij – 2011


Ezen a hétvégén Monte Carlo volt a Formula1 világbajnokság központja, ugyanis  Május 29.-én került sor itt az idei 6. futamra. Véleményem szerint a mai futam volt a leglátványosabb ebben az évben. Érdekesen kezdődtek már a szabadidő edzések, úgyszintén az időmérő edzések is ahol ráadásként egy elég nagy balesetet is láthattunk (lásd a május 28.-i beirást). Szerencsére a Sauber csapat pilótájának nem lettek komolyabb problémái, kivéve persze egy erősebb lábütést. A start gond és koccanásmentes volt, minden pilóta védte a szűk utcai pályán kocsiját, ahol az előzés igen bonyorult. A látványos pillanatok már a 10. körben megkezdődtek amikor Hamilton megelőzte Schumachert. A 16. körben a Red Bull Racing csapata Vettel abronccseréjét elhibázták, emiatt sok értékes perceket veszitett. Nemsokára érkezett a csapattársa is Webber a boxban, de sajnos a szerelők még jobban elrontották a kerékcserét ami a pilóta számára nagyon rosszul jött visszaesvén 10 helyet.  

Hamilton dupla előzése a 34. körben Massát gyakorlatilag megsemmisitette, ugyanis a Ferrari pilótája autóját az alaguti szalagkorlátban széttörte és kiesett a játékból. A biztonsági autó bejövetelével lehetősége adodott sok pilótának az esetleges hibák kijavitására. S.Vettel nem használta ki ezt a lehetőséget és nem cserélte le abroncsait ami hibának bizonyult a Red Bull részéről. Ez a hiba lehetőséget adott a második és a harmadik helyezeten pilótázó versenyzőknek és csapatainak remélni az első pozició megszerzésétA verseny utolsó etapja volt a leglátványosabb ami akkor kezdődött amikor Vettel,Alonso és Button hármas utolérte a körhátrányban levőket és emiatt egy nagy kavalkád keletkezett a pályának azon a szakaszán, ami balesetsorozatot okozott.  


Monte Carlo


Sutil kocsija megcsuszott, nekicsapodott a korlátnak, ütés ami defektet okozott a kerekén  és mivelhogy az  utána levő Hamilton hirtelen kellett fékezzen a nagy sebbességcsökkentés miatt egy hármas karambolt okozott. Hamilton háta mögött pilótázó Torro Rosso spanyol származású pilótája Jaime Alguersuari rámászott kocsijával Hamiltonra majd Vitaly Petrov ütközött Alguersuarinak, és a középső és hátsó  pilóta a szűk pályán  nekicsapodott a szalagkorlátnak. A baleset miatt bejött a Safety Car” majd a pálya mentőautója is a baleset helyszinére hajtott mivelhogy V.Petrov megsérült. Végül a versenypálya stábja piros zászlót mutattott fel ami a pilótákat a piroszászlós rajthoz irányitotta

A 72. körben történtek  S.Vettelnek (lehetőség adódótt az abroncs cserére) és Hamiltonnak (sikerült a megsérült hátsószárnyat megjavitani) jöttek jol. Hat körrel a „finish” előtt újraindult a verseny majd az utolsó előtti körben Webber nagyon látványosan kielőzte K.Kobayashit és igy a negyediknek végezhetett. Harmadik Button, másodiknak Alonso mig a győztes a tavaji év világbajnoka Sebastian Vettel lett újból. A Mercedes a mai futamon semmit sem mutatott. A dijkiosztástnál a trófeákat II. Albert herceg és családja osztotta ki.  Pontszerzők: S.Vettel-25p, F.Alonso-18p, J.Button-15p, M.Webber-12p, K:Kobayashi-10p, L.Hamilton-8p, A.Sutil-6p, N.Heidfeld-4p, R.Barichello-2p, S.Buemi-1p.


A verseny sorrend a 6. futam után: 1-S.Vettel-143pont, 2-L.Hamilton-85p, 3-M.Webber-79p, 4-J.Button-76p, 5-F.Alonso-69p, 6-N.Heidfeld-29p, ...


Csapat sorrend a 6. futam után: 1-RBR-Renault-222 pont, 2- McLaren-Mercedes-161p, 3-Ferrari-93p, 4-Renault-50p, 5-Mercedes-40p, ...
Szép volt.   



Az előző futamot ( a 5. spanyol nagydíjat) megtekintheted itt.

A 2011-es naptárt megnézheted itt.



2011. május 28., szombat

Formula 1 Monacói nagydij 2011 - kvalifikációk


Május 28–án Monte Carlóban zajlottak a Formula 1  Monacói nagydijának kvalifikációi. Kellemetlen eseményekben volt részünk, ugyanis a kvalifikáció utolsó szakaszában (Q3 ban) a Sauber csapat pilótája Sergio Perez az alagútból kijőve megcsúszott, nekiütközött az oldalsó szalagkorlátnak jobb első kerekét letörve, ahonnan továbbcsuszott a bukótérbe és az autó oldalával nekiütközött a háromréteges korlátnak. A nagy sebesség miatt a pilóta beragadt a kocsiba, tűzoltósok és  a mentőautó kellet kijöjjön  a helyszinre, majd jó sok perc után sikerült csak a mentés. Hogy milyen sérüléseket szenvedett a pilóta a holnapi nagyfutami bejegyzésben fogom leirni, mivelhogy vezetőség még hivatalosan nem nyilatkozott a balesettel kapcsolatosan. Pole pozicióból egy szenzácios idővel (1: 13.500) Sebastian Vettel indul, aki karriere során először végzett  elsőnek a kvalifikációkon ezen a pályán. Evvel az idővel  legyőzte Michael Schumacher 2004-es rekordját ami 1: 14. 439 volt. J. Button a második helyről fog indulni, M. Weber és F. Alonso a második sorból rajtolnak, követik őket M. Schumacher és F. Massa. Remélhetőleg a 21 éves mexikói  F1 pilótának  nem lesznek semmilyen komolyabb sérülései.


Sergio Perez balesete itt.

2011. május 27., péntek

Mérmű


A Mérmű a Gótikus architektúra legfontosabb diszitő eleme, amely nagyon sok épűlet ablakán és egyéb helyen feltűnik szerte Europában,  diszitvén sajátosságos  stilusában ezeket. Mivelhogy kimondottan Europában kialakult stilusról beszélünk,  a történelem során igaz, hogy külömböző időszakokban jelentek meg bizonyos országokban, de viszont több mint 160 évet dominált ez az imponáns egyedi épitészeti hullám. Az épitészetben a csúcsiv bevezetésével a boltozat terheit sokkal jobban vezeti le, emiatt lehetőség adódott nagyobb ablakok készitésére. 


Ezekkel a kőcsipke diszitőellemekkel oldották meg a nagyméretű ablakokon beáradó fényt csökkentését, másrészt meg erősitette az ólomüveget is és nem utolsó sorban esztétikailag sokkal szebbé tette az ablakokat. Érdekesnél érdekesebb motivumok  alakultak ki az évek során, ez adódhatott a különféle területeken lévő kultúráknak is, például a spanyoloknál a Plasztereszk és Rozetta dominált amik általában inkább az épületek  déli részére lettek épitve  mig máshol a lóhetre motivum vagy az ivháromszög esetleg az  ivnégyszög dominált. 


A  legjellegzetesebb Gótikus épitmények a párizsi Notre Dame, a milánoi Dóm, a  kölni Szent Péter és Mária Dóm (Kölni Dóm), a velencei Szent Mark téri épületek és még sok más, amikre majt kitérek.

Gondolataimat elsötétiti a dűh, a méreg és a bánat, emiatt nemigazán tudok irni, ugyanis nagy sunyiban a kolozsvári polgármesteri hivatal a hét elején (május 23.-án) a Mátyás Király szoborcsoport alapzatára mégis felálitotta azt a román nyelvű táblát ami ellen tiltakozik minden erdélyi magyar.

Folytaódik ...

2011. május 26., csütörtök

Bonszáj


A Bonszáj művészetnek már több mint ezer éves multja van Japánban. Ezek a természetes szoborkompoziciók ahol a szimetria teljesen ki van kerülve, stilusok amelyek hihetetlen alapszabályokra vannak épülve, a művészetnek egy olyan ága ami meghoditotta az egész világot. 




Nem csak a Japán kultúra és hagyomány miatt hónosodott el a föld majdnem minden részén, hanem mert egyes kompoziciók csodálatos világa elkápráztatja a nézőt, pozitiv energiával tölti be a teret amit diszit és  és a legenda szerint  nemesiti a lelket.


Követsd oldalunkat, érdekes témák és szép képek hamarosan az artdelineo.blogspot.com oldalon.
Folytatódik ...

2011. május 24., kedd

Autótuning - Belső optika


Az autók felfedezése óta, mindig akadtak olyan személyek akik imádtak járgányukkal a központban lenni, nem beszélve a XXI. századról ahol a gazdagabb személyeknek komoly kollekciójuk van, vagy a komolyabb autógyártok akik megengedhetik maguknak hogy olyan leányvállalatot tartsanak fenn ahol csak a tuningolással foglalkoznak. Az ilyen autórajongó személyek közül megemliteném a Jey Leno showman-t akinek nemsokára a hiresebbnél hiresebb kocsikkal betelt garázsa vetélkedhetne egy kissebb múzeummal vagy egyszerűen az is lehetne. 


Kollekciójában megtalálható például az 1955-ben gyártott Mercedes–Benz  300 SL- Gullwing Coupe, vagy az 1951-es Jaguar XK 120 Hot Road, de viszont olyan is van mint a Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport, vagy a 2011-ben gyártott metálnarancs Aston Martin Vintage Coupe és még sok más! Egy másik komoly kollekciós az ex Los Angeles Lakers szupersztárja, Shaquille O’Neal akinek egyedi tervézésű kocsijairól szaklapok sokadalma telt meg az Egyesült Államokban. 


Példának emlitek csak kettőt, a „Superman” logos Cadillac Escalade-t aminek az audió rendszere 5.000 wattra lett tervezve!!, meg a másik járgányt ami viszont még hiresebb az elözőnél egy Hummer H2,  amit Amerika egyik leghiresebb csapata tuningolt fel és tervezte stilúsának megfelelően egy olyan összegért ami gyakorlatilag meghaladta a járgány eredeti vételárát. Ezek a hirességek közé emliteném a román ex teniszező mágnást is, Ion Tiriac-ot akinek kocsikollekciója elképesztően értékes és ugyanúgy mint Jay Lenonak, itt is vannak régi méregdrága antik példányok és méregdrága ultramodernek is. 



Rajtuk kivül vannak még nagyon sokan mások is akiknek fő hobbyjuk az autógyűjtés, akikre majd egy következő beirásunkban még visszatérek. A tuningnak az autóiparban igen nagy szerepe van, ugyanis sok autógyártó a kis egyéni gyűjtöktől és egyedi gyártoktól olykor nagyon sok  jót és érdekeset tanulhat és ellophat amit majd utólag saját termékeiben is implementál (persze újitva).  A technológia rohamos fejlődésével  a játékkonzolokra is igen érdekes autóversenyes játékok lettek fejlesztve, amik az elmúlt évek során mérföldkövek lettek egyes tuningtermékek fejlesztésében. A  két fő játék a Gran Turismo” valamint a „Need For Speed” sorozatok voltak . 


Megjelenésük után a tuning szegmens egy bizonyos része egyszerűen kirobbant, erősebbnél erősebb Nitró palackok jelentek meg különféle turbofeltöltök, sztoboszkoppok, neoncsövek, plazmaszámlapok, viz-alkohol befecskendezési rendszerek kompresszoros és turbo motrokhoz,  meg még nagyon sok más érdekesség. A feltöltött képeim ebben a részben a  beltéri optikát elmelik ki ahol érdekes bőrök, különféle kárpitok, sport pedálok, szép műszerfalak, komoly audió és videó érdekességek meg egyéb kiegészitőkről szólnak.

2011. május 22., vasárnap

Kristályok és ásványok

Az ásványok  kémiai összetétele annyira bonyorult, hogy egyes tipusoknál sok esetben mikroszkóp segitségével nevezhetik csak meg. A kristályok esetében a kémiai összetételüket természetes eredetű anyagok képezik, emiatt nagyon sok barlang a föld kerekségén vált hiressé, ugyanis a kristályok sajátos szinétől függően a természetes vagy mesterséges fényt elképesztően érdekesen verik vissza és szorják szét. 




Méretük is meg formályuk is igen változatos, például a Mexikói Naica–hegységben levő Cueva del Cristalos” kristálybarlangban több ezer év alatt kialakult mészkő kristályoszlopok több méter magasak. Hosszuságuk és szépségük miatt a barlang 11 éves felfedezése óta számtalan fotóriport meg dokumentumfilm is készült.


Érdekes ásványokról készitett videómat megtekintheted itt.

Formula 1 – Spanyol nagydij 2011


Sebastian Vettel legyőzhetetlen, az idei szezon negyedik győzelmét szerezte meg a Május 22.-i Spanyol nagyfutamon, ami eddig majdnem 100%-os teljesitmény ugyanis csak egy nagydijon nem lett  győztes. Szép napsütésben de viszont eléggé nagy szélben zajlott le az idei szezon ötödik nagydija, ami balesetek nélkül, vezető poziciókért szóló érdekes direkt harcokban és sok jó  csapatstratégiával végződött. A kvalifikációkban a Red Bull csapat mindkét pilótája nyagyon jó köröket futott de Mark Webber bizonyult jobbnak és először ebben a szezonban rajtolhatott a „pole position”-ból, mig csapattársa csak a másodikról. Őket követve a harmadik helyről Hamilton, a negyedikről Alonso majd Button, Petrov, Rosberg és Massa jött a rajtrácson. Sebastian Vettelnek újból KERS problémái voltak a kvalifikációk során és a kvalifikációk utáni interjún panaszkodott is ezért. 


S.Vettel


A futam kezdésekor az első 10 kocsira lágykeverékű abroncs volt felszerelve, de végül az egész futamot a csapatok stratégiája és persze a boxutcában töltött kevés idő határozta meg és természetesem a világbajnok lelki uralma, önkontrollja és valljuk be a jó vezető stilusa is. Az utolsó jó néhány körben a második helyen végző Hamilton nem tudta kihasználni autójának tökéletes működését Vettellel ellentétben akinek hol működött hol nem a KERS rendszere és aki első lett újból a Catalunya-i nagydijon is. F. Alonsso nagyon ügyesen kezdte a futamot, ugyanis a negyedik helyről rajtolva már az első kanyarnál vezetett de viszont a futam közepétől semmi sem volt olyan ahogy szerette volna, a futam végére még le is körözték az élen levők. Massának is igen gyengének bizonyult a Spanyol futam, úgy gondolom kocsijának problémái voltak (ez majd a következő napokban kiderül) és a 61. körben ki is állt. 


L. Hamilton


Webber rajtjának elrontásával nemigazán tudott sokat mutatni és csak a negyedik pozicióban végzett. Harmadik helyen Button végzett aki véleményem szerint szép futamot csinált és döntő pillanat volt a 37. kőr amikor Alonsot is és Webbert is kielőzte. Michael Schumachernek is jó futama volt ugyanis a hatodik lett (10-ről rajtolt). Pontszerzők beérkezési sorrendben: S.Vettel -25, L.Hamilton -18, J.Button -15, M.Webber -12, F.Alonso -10, N.Rosberg -6, N.Heidfeld -4, S.Perez -2, és K. Kobayashi -1 pontal. A jövő héten újból Formula 1- es futam Monte Carlo-ban.



Az előző futamot ( a 4. törökországi nagydíjat) megtekintheted itt.


A 2011-es naptárt megnézheted itt.

2011. május 19., csütörtök

Ásványok


Függetlenül attól, hogy milyen hegyekről, barlangokról beszélünk mindenhol érdekes ércekre bukkanunk, amelyek olykor különleges formájuak vagy igen furcsa felépitésűek. Sokat szerettem volna a geologiának ennek a részterületéről irni de mivelhogy az ásványtan mellett igen csak sok más tudományterületre bomlik amihez gyakorlatilag nem igen értek és részben nem is érdekelnek (persze vannak kivételek is) emiatt inkább irjanak olyan személyek, tudósok akik jártasak ebben.  




Egy dolog viszont biztos, éspeddig az, hogy vagy földalatti különféle cseppköveket, kvarcokat és kristályokat vagy a hegyeken található szebbnél szebb ásványokat velem együtt sokan mások is kedvelik.  



Sokan még bizniszt is folytatnak néhány ásvány hátán, hisz nagyon soknak eléggé nagy gyógyitó erejük van. 

Érdekes ásványokról készitett videót megnézhetsz itt.


Folytatódik ...

2011. május 13., péntek

Ólomüveg


Az üveg  felfedezése visszamegy  a piramisokat épitő egyiptomiakig  de más civilizációk is használták az egyiptomiak után, mint például az óbabiloniak és a főniciaiak is, akiknek fontos volt a történelem során az ipar (és nem csak) nagyon sok ágában. Igaz, hogy felfedezésének időpontja és pontos helye még a mai napig is vitatott emiatt nem is irok róla.  




Az agyagkancsókat és különféle agyagedényeket szép lassan a sima felületű, fényben szépen csillogó üveg váltotta fel amiben legfőképpen folyadékokat tároltak. Majd az evolució és a tudomány segitségével elképesztően sokmindenre  alkalmazták és alkalmazzák még a mai napig is a kb. 800 üvegfélét. Az ólomüveg   készitése a középkori kelta népekig nyúlik vissza, ugyanis sokak szerint állitólag ettől a periódustól kezdték el gyártását legfőképpen a templomok ablakainak diszitésére. 




Leginkább a Katolikus egyház emelte a diszüveg készitést oly magas szintre, hogy  dómok, apátságok, templomok és még sok más épületnél alkalmazták ezt a technikát, ami a mai embert nagy látványban részesiti úgy tervezésileg, ornamentikailag, tematikailag, mint szintanilag is.

A folytatás itt.

2011. május 8., vasárnap

Törökországi Formula 1 –es nagydij 2011


 Dupla Red Bull győzelem a Törökországi nagydijon

Három hetes szünet után újra  indult a Formula 1-es idei szezon,  ami a Török nagydijjal folytatódott Május 8.-án. A kvalifikációk Május 6.-án pénteken esőben zajlottak  ami Sebastian Vettelnek nem volt ideális, mivelhogy megcsúszott és széttörte kocsiját. A tegnap viszont a Q3 ban egy nagyon jó kört futott  ő  is meg a kollegája, Webber is (1,25-ös körök),  körök amelyekkel a rajtrácson az első illetve a második helyről rajtolhattak. A verseny kezdésekor S.Vettel és N.Rosberg, akinek az idei legjobb kvalifikációja volt, indultak jól, mig M.Webber  kevésbé jó rajtolása  után visszaesett egy poziciót és ezáltal csak a harmadik lett az első kanyar után. 


Sebastian Vettel

Michael Shumachernek is rosszul kezdődött a Törökországi futam, mivelhogy már a futam elején egy direkt párbajban letört az első szárnyából egy rész és ezáltal visszaesett a 22. helyre (8-ról rajtolt). Véleményem szerint egy szép versenyben volt részünk és az idei évnek az előzések szempontjából a leglátványosabb futama volt a mai. A harmadik helyre a Ferrari pilótája F.Alonso futott be, aki (élvezte a mai versenyt) az 52. körig a második helyen tartózkodott, de ekkor  Mark Webber nagyon szépen megelőzte és igy csak a harmadik pozición végzett.

Mark Webber

A Ferrari újitásai a kocsikra nézve ebben a futamban  már eredményeket is hoztak a csapatnak és sokkal jobban működtek az előző három futamhoz képest. Másodikként M.Webber végzett aki nagyon boldog volt, hogy F. Alonsot sikerült megelőznie 6 körrel a futam befejezése előtt. Újból az  első helyen végző S. Vettel simán győzött Isztambul Park”-ban is ugyanúgy ahogyan Ausztráliában és Malajziában tette és az interjún is boldogan nyilatkozta, hogy egy „ Sima verseny volt”.
Fernando Alonso


S. Vettel 93 ponttal áll a ranglista élén, követi őt eléggé nagy pontkülömbséggel Lewis Hamilton akinek csak 59 pontja van, mig a harmadik helyen M.Webber van 55 ponttal. Pontszerzők voltak még végzési sorrendben: 4-L. Hamilton, 5-N.Rosberg, 6- J.Button, 7- N.Heidfeld, 8- V. Petrov, 9- S.Buemi, 10- Kobayasi. F. Massa és M. Shumaker 11. illetve 12. pozicióban végeztek.



Az előző futamot ( a 3. kinai nagydíjat) megtekintheted itt.

A 2011-es naptárt megnézheted itt.


2011. május 6., péntek

A legelőrehaladottabb processzor - a „Sandy Bridge” az Intel új platformja


A „Sandy Bridge” egy  múlt hónapban megjelent inteligens technológiával rendelkező platform ami a számitógép technikában jelenleg a legprofibb és a legjobb (nem csak teljesitmény szempontjából).  Az Intel Sandy Bridge elkészitéséhez  egy 0,032 mikronos gyártási folyamatot alkalmaztak, ami a világ legerőssebb processzórává teszi. Az eddig használt 45 nm-est felváltó 32 nm-es (nanométer) gyártási folyamat jelen pillanat az Intel mammut cég csúcstechnológiája, ami lehetőséget ad a laptopok világában jóval nagyobb energiatakarékosságra (IEE - inteligent energy efficiency) és sokkal fölényesebb teljesitményre, ezáltal a hordozható gépekbe szerelt processzorok akár a PC-k teljes háttérbeszoritását is jelentheti a jövőre nézve.


 A piacra dobott 2. generációs  Intel Core I3, I5 és I7 es processzorok a „Turbo Boost” technológiával működnek (ez a funkció automatikusan felgyorsitja a sebességet, a teljesitményt, és dinamikusan növeli a processzor frekvenciáját), professzionális  integrált grafikus lapokkal vannak felszerelve amiknek segitségével az újonnan piacra dobott kopmlex grafikákkal rendelkező  játékokat is könnyedén viszik és müködtetik. De ez nem minden, rendelkeznek „Clear Video HD” technológiával ami gyakorlatilag a HD - Blue Ray filmeket is képesek lejátszani, és továbbitani 3D kompatibilis televiziókra amiket az In Tru 3D” technológia segitségével le is játszhatnak 3D-ben! A memória sávszélességet az „Intel Quickpath” tecnológiának köszönhetően duplára növeli, mig a „Hiper Trading” technológia segitségével a processzor két műveletet is képes végezni ugyanabban az időben. A mammut cég szimplán csak azt nyilatkozta a processzorral kapcsolatosan, hogy  „ a világ legjobbja “.  Az Intel Core I7 ExtremeI7 990X, 3,46GHz órajellel, 12 Mb, irányára 1000 $ (ami jó az drága is!). Ezután még milyen találmány kerül ki az Intel kezéből? .... hát ... kiváncsian várom!

2011. május 3., kedd

Szent Mihály templom tornyából kilátás Kolozsvárra


Nagyon ritkán adatik meg, hogy a Szent Mihály templom vezetősége megengedje a torony látogatását. De viszont azon személyeknek akiknek sikerül  feljutni,  nagyon szép panorámában lesz részük. 
Kilátás a Fellegvárra

Mivelhogy a belváros legmagassabb épülete és körülötte minden jóval alacsonyabb, ezáltal nagyon szép 360°-os látkép tárul elénk. 
A Bánffy palota és a belváros egy része

A Mátyás király lovasszobor és a tér amin van ugyan nem látszik a toronyból, de viszont a Bánffy palota teljes pompájában, a Fellegvár az Óvár (K-vár legrégibb része) a belváros szép templomai és még sok más igen jól látható. 

Szent Mihály templom harangjai

2011. május 2., hétfő

Kányádi Sándor – Májusi szellő


Almavirággal
"Almafavirággal futkos a szellő"...
futkos a szellő.
akár egy kócos
semmirekellő.

Kocosnak kócos,
de nem mihaszna,
okot nem ád ő
soha panaszra.

Füttyöget olykor,
mintha ő volna
a kertek kedves
 ..."s ha dolga nincsen, elüldögél egy
kéknefelejcsen".
sárgarigója.

Meghintáztatja
ágon a fészket,
leszál a földre:
fűhegyen lépked.

Illeg és billeg,
s ha dolga nincsen,
elüldögél egy
kéknefelejcsen.